Statut

STATUT FUNDACJI NA RZECZ RODZINY

(z dnia 28 października 2024 r.)

Rozdział I

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Fundacja pod nazwą: „FUNDACJA NA RZECZ RODZINY” zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona przez Andrzeja Stanisława Banaszka, Hannę Leśniewską, Bogumiła Łozińskiego i Andrzeja Łubę zwanych dalej „Fundatorami”, aktem notarialnym sporządzonym przez Notariusza w Warszawie Iwonę Starzyk-Wojnar, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.

§ 2

Fundacja posiada osobowość prawną.

§ 3

Siedzibą Fundacji jest Warszawa.

§ 4

1. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Dla właściwego realizowania celów społecznych  Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 5

1. Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę.

2. Fundacja może posiadać znak graficzny.

§ 6

Fundacja może ustanowić odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.

§ 7

Fundację ustanawia się na czas nieokreślony.

 

 

 Rozdział II

 

CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI

§ 8

Celem Fundacji jest promowanie wizji rodziny rozumianej jako związek kobiety i mężczyzny w duchu nauczania Kościoła katolickiego, w tym działalność na rzecz tak rozumianej rodziny oraz na rzecz każdego z jej członków.

§ 9

Fundacja realizuje swój cel poprzez:

1) prowadzenie placówek oświatowych, w tym przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, w tym szkół specjalnych oraz szkół z oddziałami integracyjnymi,

2) prowadzenie uczelni wyższych i placówek naukowych,

3) prowadzenie ośrodków doskonalenia zawodowego i pedagogicznego,

4) prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych,

5) prowadzenie poradni psychologicznych, pedagogicznych i rodzinnych,

6) prowadzenie hospicjów,

7) organizowanie gabinetów medycyny szkolnej oraz realizację programów prozdrowotnych,

8) organizowanie seminariów, kolokwiów i spotkań w ramach realizowania celu, o którym mowa w § 8,

9) organizowanie wystaw, konkursów, festiwali, przeglądów oraz izb pamięci i tradycji,

10) organizowanie obozów formacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców i wychowawców,

11) realizację programów współpracy międzynarodowej, prowadzenie klubów europejskich,

12) prowadzenie edukacji ekologicznej oraz działań proekologicznych,

13) organizowanie dożywiania dzieci i młodzieży,

14) zakładanie uczniowskich klubów sportowych oraz organizowanie imprez i zawodów sportowych,

15) wydawanie skryptów, książek i innych druków,

16) prowadzenie portali internetowych,

17) nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z organizacjami o podobnym profilu i charakterze na świecie,

18) pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej,

19) współpracę z instytucjami i organizacjami, których cele i działania są zbliżone do celów Fundacji w kraju i za granicą.

§ 10

1.Dla osiągnięcia swojego celu Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.

 

Rozdział III

 

MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI

§ 11

1.Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie pieniężnej w wysokości 6.000 (sześć tysięcy) złotych oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.

§ 12

Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.

§ 13

Dochody Fundacji pochodzą z:

1) darowizn, spadków, zapisów,

2) subwencji osób prawnych,

3) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,

4) dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego,

5) odsetek i depozytów bankowych.

§ 14

W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

§ 15

Fundacja nie może:

– udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań własnym majątkiem w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

– przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

– wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,

– dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie.

 

Rozdział IV

WŁADZE FUNDACJI

§ 16

Organami Fundacji są:

1) Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,

2) Rada Programowa Fundacji, jeśli zostanie powołana.

 

Zarząd Fundacji

§ 17

Zarząd składa się z co najmniej trzech osób. Jego pierwszy skład został powołany na czas nieoznaczony przez Fundatorów.

§ 18

Fundator może zostać członkiem Zarządu.

§ 19

1. Zarząd powołuje i odwołuje swych członków w drodze głosowania, zgodnie z procedurą opisaną w ust. 4 niniejszego paragrafu.

2. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a) złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Prezesa Fundacji,
b) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c) trwałej niezdolności do pełnienia funkcji, spowodowanej stanem zdrowia,
d) śmierci członka Zarządu,
e) odwołania przez pozostałych członków Zarządu.

3. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy jego członków, w tym Prezesa lub – w przypadkach wymienionych w § 20 ust. 6 – zastępującego go Wiceprezesa Zarządu Fundacji. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos Prezesa Zarządu  Fundacji

4. W sprawach personalnych dotyczących członka Zarządu, Zarząd podejmuje decyzję w
drodze głosowania, w którym osoba zainteresowana nie bierze udziału.

§ 20

1. Zarząd w drodze uchwały wybiera ze swego grona oraz odwołuje prezydium w składzie:
Prezes, Wiceprezes. Kadencja prezydium Zarządu trwa cztery lata, z możliwością reelekcji.

2. Zarząd może w drodze uchwały wybrać ze swego grona Sekretarza Zarządu, przy czym funkcja ta może być łączona z innymi funkcjami w Zarządzie.

3. Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu, ustala podział kompetencji pozostałych członków Zarządu oraz zasady ich współpracy, jest pracodawcą dla dyrektorów placówek i
zakładów prowadzonych przez Fundację.

4. Prezes Zarządu zwołuje posiedzenia Zarządu w trybie zwykłym, przynajmniej raz na kwartał, powiadamiając wszystkich jego członków o terminie posiedzenia na piśmie, telefonicznie lub pocztą elektroniczną z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

5. Prezes ma obowiązek zwołać nadzwyczajne posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek złożony przez co najmniej jednego członka Zarządu lub Radę Programową Fundacji. Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Zarządu powinien zostać złożony w
formie pisemnej na ręce Prezesa Zarządu i zawierać proponowany porządek obrad.
Wniosek nie wymaga uzasadnienia. Posiedzenie powinno być zwołane w ciągu dwóch tygodni od dnia złożenia wniosku.

6. Wiceprezes zastępuje Prezesa Zarządu w przypadku:
a) otrzymania od Prezesa okresowego, pisemnego pełnomocnictwa,
b) trwałej niezdolności Prezesa do pełnienia funkcji,
c) zrzeczenia się funkcji przez Prezesa.

7. W przypadkach opisanych w §19 ust. 5 lit. b) i c) Wiceprezes niezwłocznie zwołuje  posiedzenie Zarządu w celu wybrania nowego Prezesa Fundacji.

§ 21

1. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie i nagrody, o ile Zarząd podejmie w tej sprawie stosowną uchwałę.

2. Członkowie Zarządu mogą pozostawać w stosunku pracy z Fundacją, jej placówkami i zakładami.

§ 22

Do Zarządu należy podejmowanie rozstrzygnięć we wszystkich sprawach Fundacji niezastrzeżonych do kompetencji innych organów. Do kompetencji Zarządu w szczególności należy:

1. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
2. uchwalanie wieloletniego i rocznego programu działania Fundacji,
3. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
4. zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji,
5.przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
6. tworzenie i znoszenie placówek i zakładów Fundacji,
7. powoływanie i odwoływanie osób pełniących funkcje na stanowiskach kierowniczych i
samodzielnych w Fundacji i jednostkach organizacyjnych,
8. nadzór sprawczy nad zatrudnianiem kadry w działalności statutowej oraz w działalności
gospodarczej uwzględniający opinię właściwego kierownika jednostki, ustalanie wielkości
zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody
dla pracowników Fundacji oraz pracowników zatrudnionych w działalności statutowej oraz w działalności gospodarczej,
9. decydowanie o gospodarce finansowej placówek i zakładów Fundacji, a zwłaszcza
zatwierdzanie planów finansowych placówek i zakładów Fundacji oraz wyrażanie zgody na te wydatki i zobowiązania finansowe podejmowane przez dyrektorów placówek i zakładów, które nie zostały ujęte w Planie finansowym danej jednostki organizacyjnej,                        10. podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany celów i statutu Fundacji oraz jej likwidacji.

Sposób reprezentacji

§ 23

1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji mogą składać Prezes Zarządu samodzielnie lub dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.

2. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji w zakresie zwykłego zarządu może składać jedna osoba upoważniona do tego przez Zarząd.

3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu wymaga formy pisemnej.

4. Wydatki i zobowiązania Fundacji przewyższające 15 tysięcy złotych wymagają zatwierdzenia uchwałą Zarządu.

Rada Programowa Fundacji

§ 24

1. Zarząd może powołać, jako swój organ doradczy i opiniujący, Radę Programową Fundacji (dalej zwaną Radą).

2. Rada liczy co najmniej trzech członków powoływanych i odwoływanych przez Zarząd w drodze uchwały, zgodnie z  procedurą opisaną w § 19 ust. 3.

3. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Rady.

4. Członkiem Rady nie może być pracownik Fundacji ani pracownik żadnej z jej placówek, ani zakładów.

5. Do zadań Rady należy:
a) konsultowanie i opiniowanie spraw przekazanych Radzie przez Zarząd,
b) podejmowanie i wspieranie inicjatyw promujących działania Fundacji,
c) opiniowanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji,
d) przyznawanie medali odznak honorowych osobom zasłużonym dla Fundacji lub zasłużonym w działaniach zbieżnych  z celami Fundacji.

6. Rada obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeb.

7. Rada podejmuje decyzję zwykłą większością głosów.

§ 25

1. Fundator może być członkiem Rady.

2. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z pełnieniem funkcji w Zarządzie.

3. W razie powołania członka Rady, za jego zgodą, do Zarządu – członkostwo takiej osoby w
Radzie ulega zawieszeniu na czas pełnienia Funkcji w Zarządzie.

 

Rozdział V

 

ZMIANA STATUTU

§ 26

Rozstrzygnięcia w przedmiocie zmiany statutu podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej 3/5 członków Zarządu i w obecności Prezesa lub – w przypadkach wymienionych w § 20 ust. 6 – zastępującego go Wiceprezesa Fundacji.

 

Rozdział VI

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 27

Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.

§ 28

Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.

§ 29

Rozstrzygnięcie w przedmiocie połączenia podejmuje Zarząd Fundacji zwykłą większością
głosów, przy udziale co najmniej 3/5 członków Zarządu i w obecności Prezesa lub – w
przypadkach wymienionych w § 20 ust. 6 – zastępującego go Wiceprezesa Fundacji,
uchwałą podjętą po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego ministra.

§ 30

Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.

§ 31

Rozstrzygnięcie w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji w drodze
uchwały zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej 3/5 członków Zarządu i w
obecności Prezesa lub – w przypadkach wymienionych w § 20 ust. 6 – zastępującego go
Wiceprezesa Fundacji.

§ 32

Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, z zastrzeżeniem treści art. 5 ust.
4 ustawy o fundacjach, na rzecz instytucji lub organizacji, której cele i działania są zbliżone do celów Fundacji. Wyboru takiej instytucji lub organizacji dokonuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej 3/5 członków Zarządu i w obecności Prezesa lub – w przypadkach wymienionych w § 20 ust. 6 – zastępującego go Wiceprezesa Fundacji.

§ 33

Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd Rejonowy dla miasta
stołecznego Warszawy.

§ 34

Do statutu dołącza się oświadczenie Zarządu w sprawie wskazania ministra właściwego ze
względu na cele Fundacji.

 

„BO PAN UDZIELA MĄDROŚCI…”

Prz 2, 1