STATUT FUNDACJI NA RZECZ RODZINY
(z dnia 26 lutego 2016 r.)
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Fundacja pod nazwą: „FUNDACJA NA RZECZ RODZINY” zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona przez Andrzeja Stanisława Banaszka, Hannę Leśniewską, Bogumiła Łozińskiego i Andrzeja Łubę zwanych dalej „Fundatorami”, aktem notarialnym sporządzonym przez Notariusza w Warszawie Iwonę Starzyk-Wojnar, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
§ 4
1. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dla właściwego realizowania celów społecznych Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 5
1. Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę.
2. Fundacja może posiadać znak graficzny.
§ 6
Fundacja może ustanowić odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
§ 7
Fundację ustanawia się na czas nieokreślony.
Rozdział II
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 8
Celem Fundacji jest promowanie wizji rodziny rozumianej jako związek kobiety i mężczyzny w duchu nauczania Kościoła katolickiego, w tym działalność na rzecz tak rozumianej rodziny oraz na rzecz każdego z jej członków.
§ 9
Fundacja realizuje swój cel poprzez:
1) prowadzenie placówek oświatowych, w tym przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, w tym szkół specjalnych oraz szkół z oddziałami integracyjnymi,
2) prowadzenie uczelni wyższych i placówek naukowych,
3) prowadzenie ośrodków doskonalenia zawodowego i pedagogicznego,
4) prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
5) prowadzenie poradni psychologicznych, pedagogicznych i rodzinnych,
6) prowadzenie hospicjów,
7) organizowanie gabinetów medycyny szkolnej oraz realizację programów prozdrowotnych,
8) organizowanie seminariów, kolokwiów i spotkań w ramach realizowania celu, o którym mowa w § 8,
9) organizowanie wystaw, konkursów, festiwali, przeglądów oraz izb pamięci i tradycji,
10) organizowanie obozów formacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców i wychowawców,
11) realizację programów współpracy międzynarodowej, prowadzenie klubów europejskich,
12) prowadzenie edukacji ekologicznej oraz działań proekologicznych,
13) organizowanie dożywiania dzieci i młodzieży,
14) zakładanie uczniowskich klubów sportowych oraz organizowanie imprez i zawodów sportowych,
15) wydawanie skryptów, książek i innych druków,
16) prowadzenie portali internetowych,
17) nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z organizacjami o podobnym profilu i charakterze na świecie,
18) pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej,
19) współpracę z instytucjami i organizacjami, których cele i działania są zbliżone do celów Fundacji w kraju i za granicą.
§ 10
1.Dla osiągnięcia swojego celu Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
Rozdział III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 11
1.Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie pieniężnej w wysokości 6.000 (sześć tysięcy) złotych oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 12
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 13
Dochody Fundacji pochodzą z:
1) darowizn, spadków, zapisów,
2) subwencji osób prawnych,
3) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
4) dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego,
5) odsetek i depozytów bankowych.
§ 14
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§ 15
Fundacja nie może:
– udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań własnym majątkiem w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
– przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
– wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
– dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie.
Rozdział IV
WŁADZE FUNDACJI
§ 16
Organami Fundacji są:
1) Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
2) Rada Programowa Fundacji, jeśli zostanie powołana.
Zarząd Fundacji
§ 17
Zarząd składa się z co najmniej trzech osób. Jego pierwszy skład został powołany na czas nieoznaczony przez Fundatorów.
§ 18
Fundator może zostać członkiem Zarządu.
§ 19
1. Zarząd powołuje i odwołuje swych członków w drodze głosowania, zgodnie z procedurą opisaną w ust. 4 niniejszego paragrafu,
2. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a) złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Prezesa Fundacji,
b) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c) trwałej niezdolności do pełnienia funkcji, spowodowanej stanem zdrowia,
d) śmierci członka Zarządu,
e) odwołania przez pozostałych członków Zarządu.
3. Fundator wchodzący w skład Zarządu nie może zostać z niego odwołany. Fundator wchodzi w skład Zarządu lub występuje z niego jedynie poprzez złożenie stosownego oświadczenia woli w formie pisemnej, w dowolnym czasie.
4. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy jego członków, w tym Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu Fundacji. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos Prezesa Zarządu Fundacji
5. W sprawach personalnych dotyczących członka Zarządu, Zarząd podejmuje decyzję w drodze głosowania, w którym osoba zainteresowana nie bierze udziału.
§ 20
1. Zarząd wybiera ze swego grona oraz odwołuje Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza Zarządu w drodze uchwały.
2. Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu, ustala podział kompetencji pozostałych członków Zarządu oraz zasady ich współpracy, jest pracodawcą dla dyrektorów placówek i zakładów prowadzonych przez Fundację.
3. Prezes Zarządu zwołuje posiedzenia Zarządu w trybie zwykłym, przynajmniej raz na kwartał, powiadamiając wszystkich jego członków o terminie posiedzenia na piśmie, telefonicznie lub pocztą elektroniczną z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
4. Prezes ma obowiązek zwołać nadzwyczajne posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek złożony przez co najmniej jednego członka Zarządu lub Radę Programową Fundacji. Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Zarządu powinien zostać złożony w formie pisemnej na ręce Prezesa Zarządu i zawierać proponowany porządek obrad. Wniosek nie wymaga uzasadnienia. Posiedzenie powinno być zwołane w ciągu dwóch tygodni od dnia złożenia wniosku.
5. Wiceprezes zastępuje Prezesa Zarządu w przypadku:
a) otrzymania od Prezesa okresowego, pisemnego pełnomocnictwa,
b) trwałej niezdolności Prezesa do pełnienia funkcji,
c) zrzeczenia się funkcji przez Prezesa.
6. W przypadkach opisanych w §19 ust. 5 lit. b) i c) Wiceprezes niezwłocznie zwołuje posiedzenie Zarządu w celu wybrania nowego Prezesa Fundacji.
§ 21
1. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie i nagrody, o ile Zarząd podejmie w tej sprawie stosowną uchwałę.
2. Członkowie Zarządu mogą pozostawać w stosunku pracy z Fundacją, jej placówkami i zakładami.
§ 22
Do Zarządu należy podejmowanie rozstrzygnięć we wszystkich sprawach Fundacji nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów. Do kompetencji Zarządu w szczególności należy:
1. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
2. uchwalanie wieloletniego i rocznego programu działania Fundacji,
3. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
4. zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji,
5.przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
6. tworzenie i znoszenie placówek i zakładów Fundacji,
7. powoływanie i odwoływanie osób pełniących funkcje na stanowiskach kierowniczych i samodzielnych w Fundacji i jednostkach organizacyjnych,
8. ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji, oraz pracowników zatrudnionych w działalności statutowej oraz w działalności gospodarczej,
9. decydowanie o gospodarce finansowej placówek i zakładów Fundacji, a zwłaszcza zatwierdzanie planów finansowych placówek i zakładów Fundacji oraz wyrażanie zgody na te wydatki i zobowiązania finansowe podejmowane przez dyrektorów placówek i zakładów, które nie zostały ujęte w Planie finansowym danej jednostki organizacyjnej,
10. podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany celów i statutu Fundacji oraz jej likwidacji.
Sposób reprezentacji
§ 23
1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji mogą składać Prezes Zarządu samodzielnie lub dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
2. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji w zakresie zwykłego zarządu może składać jedna osoba upoważniona do tego przez Zarząd.
3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu wymaga formy pisemnej.
4. Wydatki i zobowiązania Fundacji przewyższające 100 tysięcy złotych wymagają zatwierdzenia uchwałą Zarządu.
Rada Programowa Fundacji
§ 24
1. Zarząd może powołać, jako swój organ doradczy i opiniujący, Radę Programową Fundacji (dalej zwaną Radą).
2. Rada liczy co najmniej trzech członków, w tym Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady, powoływanych i odwoływanych przez Zarząd, zgodnie z procedurą opisaną w § 21 ust. 4.
3. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Rady.
4. Członkiem Rady nie może być pracownik Fundacji ani pracownik żadnej z jej placówek, ani zakładów.
5. Do zadań Rady należy:
a) konsultowanie i opiniowanie spraw przekazanych Radzie przez Zarząd,
b) podejmowanie i wspieranie inicjatyw promujących działania Fundacji,
c) opiniowanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji,
d) przyznawanie medali odznak honorowych osobom zasłużonym dla Fundacji lub zasłużonym w działaniach zbieżnych z celami Fundacji.
6. Rada obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeb.
7. Rada podejmuje decyzję zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy jej członków, w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos Przewodniczącego Rady.
§ 25
1. Fundator może być członkiem Rady.
2. Fundator wchodzący w skład Rady nie może zostać z niej odwołany. Fundator wchodzi w skład Rady lub występuje z niej jedynie poprzez złożenie stosownego oświadczenia woli w dowolnym czasie.
3. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z pełnieniem funkcji w Zarządzie.
4. W razie powołania członka Rady, za jego zgodą, do Zarządu – członkostwo takiej osoby w Radzie ulega zawieszeniu na czas pełnienia Funkcji w Zarządzie.
Rozdział V
ZMIANA STATUTU
§ 26
Rozstrzygnięcia w przedmiocie zmiany statutu podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej 3/5 członków Zarządu i w obecności Prezesa lub Wiceprezesa Fundacji, przy czym uchwała ta wymaga zatwierdzenia większością głosów przez Fundatorów.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 27
Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
§ 28
Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 29
Rozstrzygnięcie w przedmiocie połączenia podejmuje Zarząd Fundacji zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej 3/5 członków Zarządu i w obecności Prezesa lub Wiceprezesa Fundacji, uchwałą podjętą po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego ministra, przy czym uchwała ta wymaga zatwierdzenia większością głosów przez Fundatorów.
§ 30
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
§ 31
Rozstrzygnięcie w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej 3/5 członków Zarządu i w obecności Prezesa lub Wiceprezesa Fundacji, przy czym uchwała ta wymaga zatwierdzenia większością głosów przez Fundatorów.
§ 32
Po śmierci ostatniego z Fundatorów rozstrzygnięcia podjęte przez Zarząd w przedmiotach określonych w § 26, § 29 oraz § 31 są ostateczne.
§ 33
1. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, z zastrzeżeniem treści art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach, do dyspozycji Fundatorów.
2. W przypadku, gdy żaden z Fundatorów nie żyje, majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się na rzecz instytucji lub organizacji, której cele i działania są zbliżone do celów Fundacji. Wyboru takiej instytucji lub organizacji dokonuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej 3/5 członków Zarządu i w obecności Prezesa lub Wiceprezesa Fundacji z zastrzeżeniem art.5 ust. 4 ustawy o fundacjach.
§ 34
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy.
§ 35
Do statutu dołącza się oświadczenie Zarządu w sprawie wskazania ministra właściwego ze względu na cele Fundacji.
„BO PAN UDZIELA MĄDROŚCI…”
Prz 2, 1